HIIT står för High intensity interval training , eller högintensiv intervallträning på svenska.

Man kan definiera HIIT som en träningsform som består av en kort, intensiv och explosiv fysisk aktivitet följt av en kort vila. Detta upprepas om och om igen.

HIIT är i princip raka motsatsen till när du står på rullbandet och går eller joggar i ett jämnt tempo.

HIIT är intervallträning där man i princip försöker ligga på mellan 80%-100% av sin maxkapacitet.
Det är tuff träning med andra ord.
Och ska man köra HIIT effektivt så handlar det om att man är ärlig med sig själv och faktiskt kör riktigt hårt.

Den här typen av intensiv träning kickar igång din metabolism (ämnesomsättning) på ett riktigt oslagbart sätt som kan leda till att kroppen bränner mer kalorier i upp till 72 timmar efter träningspasset!

Genom HIIT kan du med andra ord ha en ökad ämnesomsättning och fortsätta bränna (fler) kalorier upp till hela 72 timmar efter träningstillfället. Det är en otroligt stor anledning till varför man ska använda sig utav HIIT om man vill komma i form eller helt enkelt få bättre kondition, bygga muskler eller gå ner i vikt.

HIIT ökar metabolismen, och hjälper även till att förbättra syreupptagningsförmågan och gör det enklare (snabbare) att förbättra din uthållighet jämfört med den mer traditionella formen av kardiovaskulär träning (konditionsträning.)

Förutom alla dessa fördelar med HIIT så är ännu en positiv sak med HIIT att man inte behöver ta sig till gymmet för att träna.

Du kan köra HIIT i princip var som helst och du behöver egentligen inga redskap eller träningsutrustning för att köra HIIT.

En sak att tänka på när man kör HIIT är att kroppen verkligen behöver vila, kör med andra ord inte för många HIIT pass per vecka. Speciellt inte om du vill bygga muskler och lägga på dig lite massa.

Men vill man bli deffad och komma i form eller bara förbättra sin kondition och kropp så är HIIT helt oslagbart.

Så hur kan ett HIIT pass se ut?

På nästan vilket sätt som helst. Men vissa former av träning passar bättre av den enkla anledningen att HIIT går ut på att komma nära din maxkapacitet.

Dessa är några av de bästa sätten att köra HIIT:

  • Hoppa hopprep
  • Intervaller på stairmastern
  • Intervaller på rullbandet (löpning.)
  • Köra intervaller på motionscykeln.

Just motionscykeln är otroligt intensiv eftersom själva cyklandet gör det enkelt för dig att verkligen ta i på ett effektivt och säkert sätt.

Du kan även köra HIIT genom att springa intervaller. Kör 60 eller 100 meters sprintar där du ger järnet!
Vila en kort stund, gör om. Och detta kan du göra nästan var som helst! Prova gör det i en backe för att göra det extra tungt. Efter omgång 5-6 kommer du verkligen känna av effekterna av HIIT.

Ett annat exempel på ett HIIT pass är där du väljer ut ett antal övningar som du kör utan vila för att sedan vila mellan 30-60 sekunder mellan varje varv.

Ett exempel på ett HIIT pass man kan köra i gymmet:

  • Kettlebell swings 15 reps
  • Russian Twists 15 reps
  • Burpees 15 reps
  • Goblet Squat 15 reps
  • Hopprep 15 sekunder
  • Armhävningar 15 reps

Kör alla övningar efter varandra utan vila.
Förutom att din puls kommer öka så jobbar du med i princip hela kroppen.

Det finns tusentals kombinationer av övningar du kan köra och det viktiga är att du kommer ihåg att det handlar om högintensiv träning. Välj övningar som är säkra att utföras i ett så pass högt tempo så att du kan få upp pulsen.

Om du t.ex har en svag rygg och svaga ben, så kanske det inte är så smart att slänga i benböj i ett HIIT pass för då kan tempot helt enkelt göra att du slarvar med formen och skadar dig.
Se även till att du inte har några fysiska problem innan du sätter igång med HIIT!

Innan vi avslutar tänkte vi ge ett exempel på hur bra HIIT faktiskt är..

En studie har visat att 10 minuter av HIIT (i form av intervaller med löpning) brände mer kalorier än en timmes traditionell joggning på medium intensitet på rullbandet.

Bara det gör att vi verkligen älskar HIIT.

Vill du jobba mer effektivt när det gäller din träning och vill du ha snabbare resultat så är HIIT väl värt att prova!

Här har du mer artiklar om fitness och träning för män:

  • Bli starkare i bänkpress
    Här får du tips till hur du kan bli starkare i bänkpress. Missa inte denna artikel som är helt fokuserad på att bli starkare i bänkpress!
  • Träna två gånger om dagen
    Är det bra att träna två gånger om dagen? Har går vi igenom allt när det gäller att träna 2 gånger per dag!
  • Bygg mer muskler och bränn mer fett
    Att bygga mer muskler och bränna bort fett är två av de vanligaste målen med träningen. Här går vi lite på djupet på hur man kan bygga mer muskler och bränna mer fett!