Sömn är viktigt. Det vet vi. Men hur mycket sömn behöver man egentligen? Kan man sova för mycket?
Och hur lite är för lite sömn?

Forskningen har gått framåt på olika fronter när det gäller sömn och vi vet mer nu än någonsin om hur viktigt det är att få tillräckligt mycket sömn, och hur både för lite sömn och för mycket sömn påverkar oss.

Den senaste studien som presenterades vid ”European Society of Cardiology Congress” visade att både för lite sömn och för mycket sömn ska undvikas för att hjärtat ska må så bra som möjligt.

Enligt samma studie (dock har andra studier visat på ungefär samma resultat) så är den optimala mängd sömn man kan få, mellan 7-9 timmar per natt för en vuxen man eller kvinna – för att ha ett så hälsosamt hjärta som möjligt.

Både för mycket och för lite kan leda till stroke eller hjärtsjukdom.

Data från mer än en miljon vuxna analyserades och användes i studien.

Sover man för lite så är det 11% större risk att drabbas av stroke eller hjärtsjukdom och sover man för mycket så är det hela 33% större risk.

Det är dock viktigt att förstå att det inte handlar om en enstaka natts sömnbrist eller en vecka full av sovmorgnar. Det här handlar mer om hur längre perioder av sömnbrist påverkar vårt hjärta och vår kropp och hur för mycket sömn över en längre period kan påverka oss på ett negativt sätt.

Sömnen är inte bara viktig för hjärtat utan även essentiellt för att vi ska må bra och fungera bra.

När du sover jobbar din kropp hårt för att återhämta sig från det du gjort under dagen och under veckan. På natten återuppbygger kroppen de muskler du slitit med under dagen och rensar kroppen på olika slaggprodukter som byggts upp under dagen. Det är viktiga processer som behövs för att du både ditt kropp och din hjärna ska funka optimalt.

Det är även under natten som din hjärna bearbetar och reagerar på känslor och upplevelser från dagen och det är under natten som hjärnan väljer vilka upplevelser som ska lagras i ditt minne.

För lite sömn kan även leda till att vi blir mer känslosamma och studier har visat att vi har 60% större chans att uppleva negativa känslor om vi sovit för lite.

Dessutom är sömnen viktig för att reglera aptit, hålla ditt immunförsvar på topp, bibehålla vår metabolism osv.

Du har kanske märkt att du verkar äta mer när du sovit för lite? Det är en direkt effekt av för lite sömn som för många leder till ett ökat kaloriintag som i sin tur kan leda till en viktökning.

Eftersom en god natts sömn är så essentiellt för så många saker som är kopplade till bra hälsa så är det viktigt att du prioriterar sömnen så ofta du kan.

Summering:

Även om denna studie säger att den optimala mängden sömn per natt är mellan 6-8 timmar så visar de flesta andra studier som gjorts de senaste åren nästan samma sak: att mellan 7-9 timmars sömn per natt (för vuxna) är optimalt.

Går man igenom de senaste studier som gjorts kring hur mycket sömn vi behöver så verkar just siffran 8 ligga precis i mitten av vad som varken är för mycket eller för lite sömn.

Om du är en sån som sover mer än 8 timmar per natt, så kanske du ska ställa om klockan och vakna upp lite tidigare. Om du sover mindre än 6-7 timmar per natt så är det nog dags att försöka sova lite mer, åtminstone några gånger per vecka.

Om du behöver lite hjälp med att sova bättre så kan du kika in på apoteket som har en rad olika slags produkter som kan hjälpa dig att sova bättre: Apoteket Sömn

Mer artiklar om sömn och hälsa:

  • Dricka äppelcidervinäger
    Det finns många fördelar med att dricka äppelcidervinäger och det här är vår guide till äppelcidervinäger.
  • Minoxidil orifarm test
    Manligt håravfall är otroligt vanligt och Minoxidil Orifarm Forte är ett sätt att få tillbaka håret. Det här är vårt test och vår recension av Minoxidil Orifarm!
  • Sömnbrist gör dig fetare
    Sömnbrist kan göra dig fetare. Läs mer om sömnbrist och hur vår kropp reagerar på det här!